Philkes wandelblog

Over deze blog:

Deze blog gaat uitsluitend over mijn hobby: wandelen. Mijn belevenissen deel ik graag met jullie. Op deze blog staan verslagen en foto’s over mijn wandeltochten.
Ik begon de blog in januari 2018 en heb ook verslagen en foto’s van “vroegere” tochten aan de blog toegevoegd.
Mijn oudere wandelingen kan je bekijken op mijn website:
http://www.philippe-van-goethem.be en klik daar op "Mijn wandelingen".
Van bijna alle wandeltochten kan je een foto-filmpje bekijken en een gpx file downloaden.
Bij gebruik van de WIKILOC APP kunnen de wandelingen daarop gedownload worden.
Totaal aantal geregistreerde wandelkilometers: 4486,92

Rond Sint-Eloois-Winkel

April 2018Posted by philke Thu, April 12, 2018 14:05:37
Donderdag 12 april 2018

Ik start vandaag aan de Sint-Eligius kerk van Sint-Eloois-Winkel.

Wat info:
Parochiekerk St.-Eligius

Georiënteerd bedehuis met basilicale opstand, gelegen te midden van plein en omzoomd door struikgewas en pad. Ten O. van de kerk, graftombe van graniet van de familie Mulle de Terschueren (1925), die de oorspronkelijke XIX b-grafkelder en rouwkapel vervangt. Ten Z. van de kerk oorlogsmonument. In oorsprong, houten kapel gelegen in het meest N. gehucht van de parochie Gullegem. Nadat Sint Eloois-Winkel in 1747 tot zelfstandige parochie verheven werd, schonk de familie Mulle de Terschueren grond voor de bouw van een nieuwe kerk en een kerkhof, l.g. verdween met het herstel van de huidige kerk (fig. 59, 60). In 1953 werd deze classisistische, driebeukige kerk verwoest door brand; enkel de buitenmuren en toren bleven overeind. In 1954 werd besloten de kerk te herstellen naar oorspronkelijk uitzicht o.l.v. architect P. Pauwels (Kortrijk), doch met een modern interieur; in 1957 volgde de eerste steenlegging. De sokkel van natuursteen en de eerste geleding van de toren daterend uit 1755 (cf. inscriptie sokkel), werden behouden. De tweede geleding werd heropgebouwd met recuperatiematerial, mits enkele kleine aanpassingen (o.m. galmgaten en torenspits). Tegen de buitenmuren werd een nieuwe gevelsteen geplaatst. Enkel het koor werd opnieuw geconcipieerd. (Onroerend Erfgoed Vlaanderen)

Ik laat de kerk rechts van mij en steek het Dorpsplein over. Ik ga een éénrichtingsstraat in die me bij de sporthal brengt. Op die plaats stond vroeger de ‘Eerste pastorie’. Wat info:

Waar nu ‘De Links’ straat werd in 1785 de eerste pastorie gebouwd. Voordien huisde zowel de vervangende pastoor als de eerste pastoor in de kapelanie in de Proosdijstraat, nu Kerkstraat. In 1742 werd door de wetheren van Gullegem en op vraag van de bisschop van Doornik een kapelanie gebouwd in de tuin van het huisnummer 3 in de Kerkstraat. De grond, voor de nieuwe pastorie in het Dorpsplein, werd geschonken door de familie Mulle, die hiervoor 300 lands van het ’Platsebos’ afstond. (S-E-W)

Aan de Kloosterstraat links ga ik 100 meter verder links de Rollegemkapelstraat in. Op het eind van die straat ga ik rechtsaf en nogmaals rechtsaf om de Nieuwestraat te bereiken. 100 meter later wandel ik de Terschuerenlaan in die van naam wisselt in de Vlaschaardlaan. Daar neem ik op het einde rechts een pad. Ik wandel nu tot ik aankom bij ’t Lindeke. Ik wandel nu in de Driemastenstraat en ga rechtsaf aan de ‘Fruithoeve ’t Beurtegoed’. Daar volg ik de Beurtemolenstraat. Op een gegeven ogenblik ga ik linksaf en neem een wandelpad die 800 meter later in de Korte Ballingstraat uitkomt. Ik wandel linksaf en passeer langs ‘De Cuisin’ het restaurant gelegen bij de Supra Bazar van Gullegem. Ik dwars de Driemastenstraat en wandel langsheen de gebouwen van Thermote-Vanhalst. Na 150 meter ga ik linksaf, het lijkt alsof je het bedrijven terrein opstapt, en kort daarop wandel ik rechts de Gullegemsestraat in. Ik volg nu het wandelpad tot ik aan de Zuidhoekstraat aangekomen ben. Ik ga er rechtsaf en passeer langs de ‘Meerhoek’ (‘Kleine Meer’). Ik wandel verder tot aan een kruispunt en ga er linksaf de Daalstraat in. Op het einde van die weg ga ik rechtsaf. Ik passeer een wit kapelletje en volg de Torrestraat links (voor meer info zie een vroegere wandeling: " 't Hogepad in Gullegem ") tot aan de Heulebosstraat die ik links instap. Ik wandel de Mellestraat links in en blijf deze volgen tot aan de Gemeenhof. Ik stap dus rond het Heulebos. Ik bereik het ‘Steenbeekbos’ langs de Gotestraat en wandel voorbij een kapel. (voor meer info zie een vroegere wandeling: " 't Hogepad in Gullegem " ) Via de Kortrijkstraat ga ik een wandelpad links in (Steenbeekpad) tot ik terug aan de Zuidhoekstraat kom. Ik neem een pad rechts (250 meter verder) en wandel tot aan de Kortrijksestraat die ik linksaf inwandel. Aan mijn rechterkant zie ik een mooi stukje bos…

Ik ga rechts de Klein Harelbekestraat in. Nu is het wat slalommen om de Lendeleedsestraat te bereiken die ik rechts inwandel. Aan de Kleine Izegemstraat ga ik linksaf en 350 meter verder opnieuw linksaf. Aangekomen in de Izegemstraat ga ik links richting rode lichten. Ik kom voorbij het kasteel dat gebouwd werd door Michel Nys. Aan de rode lichten ga ik rechtsaf en neem vervolgens de eerste straat links (Kerkstraat). Voor mij zie ik nu de kerk opnieuw opdagen en ben terug aan mijn vertrekpunt na 17,28 km. Ik wandel nog voorbij enkele bijzonderheden.

Bekijk hier het foto-filmpje en download hier het gpx-bestandje.