Philkes wandelblog

RumbekeSeptember 2018

Posted by philke Mon, September 17, 2018 16:27:54

Maandag 17 september 2018

Rumbeke dorp is mijn bestemming vandaag. Ik start in de ‘Sint-Petrus en Paulusstraat’ bij de parking aan de gelijknamige kerk. De wandeling is 13 km lang.Blog imageIk sla rechtsaf het ‘Kerkplein’ in die verder overgaat naar de ‘Hoogstraat’. Daar wandel ik het ’Baljuwhuis’ voorbij. Blog image

Wat info:
Het baljuwhuis is een historisch gebouw in Rumbeke, een deelgemeente van de Belgische stad Roeselare. De voormalige brouwerswoning staat aan de Hoogstraat 10. De woning werd opgetrokken in opdracht van Pieter Goudenhooft, hoofdbaljuw te Roeselare en Rumbeke (1592-1632). Het stond op de voormalige grens van de heerlijkheden Rumbeke en Hazelt. De familie Goudenhooft is in latere generaties verwant aan de families Folcque en van Zantvoorde. Pieter Goudenhooft overleed in 1635. (Wikipedia)

Aangekomen in de ‘Koestraat’ wandel ik een 120 meter en ga rechtsaf. Ik volg de bordjes ‘Met de hond het bos in’. Blog imageDe wandeling doe ik zonder hond. Al snel zie ik ‘Het Kasteel van Rumbeke’ voor mij. Blog image

Het kasteel bevindt zich langs het Sterrebos dat Prater van Wenen als model had. Het werd aangelegd tussen 1769 en 1774 onder leiding van tuinarchitect F. Simoneau. Langs de grote weide en vijver is een arboretum aangelegd. Op het plein voor het kasteel staat een indrukwekkende plataan, die vermoedelijk uit de 18e eeuw stamt, toen het park werd aangelegd. Het domein bevat ook een gedenkmonument aan zeven gesneuvelde Belgische soldaten die gestorven zijn tijdens zware gevechten rond het kasteel op 26 mei 1940. (Wikipedia)

In de ‘Moorseelsesteenweg’ kan je het kasteel van dichtbij bewonderen. Ik wandel verder… Aan de ‘Vijfwegen’ steek ik de straat over...Blog image... en wandel het ‘Sterrebos’ binnen. Blog imageAan het bureel van de ‘Boswachter’ verlaat ik het ‘Sterrebos’ om aan de ‘Moorseelsesteenweg’ de ‘Rijksweg’ (N36) over te steken. Ik wandel rechts de ‘Oude Zilverbergstraat’ in om daar het ‘Bergmolenbos’ in te wandelen. Blog imageVoorbij ‘’t Roodhuis’ en het ‘Muze’um L’ wandel ik voorbij ’The Light Meridian Line’.

Wat info:
Door ' in situ art ' langs één lijn dwars door Europa en Afrika te plaatsen en zo de Lichtmeridiaan zichtbaar te maken, kunst verbindt sites, autoriteiten, kunstenaars en mensen op één lijn van natuurlijke en creatieve schoonheid. De licht meridiaan heeft zijn eigen specifieke spoor: het gaat van het poolgebied over om de zee over te steken en Europa in België binnen te komen // de licht meridiaan verbindt bergen op wit, zilver en grijs // de licht meridiaan snijdt door landschappen en zichtbaar vanuit de lucht.

Na deze lus kom ik terug aan de gevaarlijke ‘Rijksweg’, ik steek deze over en neem de eerste straat rechtsaf. Hier kom ik al dicht bij het eindpunt van de wandeling. Als ik de ‘Koestraat’ dwars wandel ik een pad in en zie links van mij de kerktoren. Blog imageIk kom terug aan het ‘Kerkplein’.

Bekijk hier het foto-filmpje en download hier het gpx-bestandje.

BoezingebrugSeptember 2018

Posted by philke Fri, September 14, 2018 18:24:41

Vrijdag 14 september 2018

Ik start aan de parking bij de ‘Boezingebrug’. Blog imageVia de Brugstraat en de Diksmuidseweg kom ik aan de ‘Sint-Michielskerk’. Ik wandel eens rond het kerkplein… Blog imageBlog imageEens ik het ‘Ieperleekanaal’ over ben ga ik verder in de ‘Sasstraat’. Ik zie de ‘Sint-Michielskerk’ links achter mij. Blog imageIk volg de ‘Sasstraat’ tot ik aan het ‘Sas van Boezinge’ kom en daar ga ik linksaf. Blog imageAangekomen aan de brug ga ik rechtsaf.. Ik wandel nu in de ‘Vanraemdonckstraat’. Na 3,5 km kom ik aan bij het ‘Kanaal Ieper-IJzer’. Daar sla ik linksaf. Blog imageOnderweg passeer ik een gedenksteen 'Maison du Passeur Voorpost 1914-1918'. Blog imageWat info:
Deze naamsteen herdenkt de locatie van de voorpost "Maison du passeur" op de linkeroever van de Ieperlee. "Maison du Passeur" is de naam die de Fransen tijdens de oorlog aan de herberg "Het Witte Huis" gaven. Zoals vele herbergen aan de IJzer en het Kanaal Ieper-IJzer, had ook deze een eigen veerdienst. (Wikipedia)

Ik wandel tot aan het gedenkteken van de ‘Gebroeders Van Raemdonck’.

Blog imageBlog image
Wat info:

Edward en Frans Van Raemdonck waren broers die tijdens de Eerste Wereldoorlog sneuvelden bij een nachtaanval op het Stampkot te Steenstrate. Zij waren toen allebei sergeant van de 6de Compagnie van het 24ste Linieregiment. Hun dood maakte hen in Vlaanderen tot een symbool van broederliefde. (Wikipedia)

Ik ben opnieuw aanbeland aan de ‘Steenstratebrug’. Blog imageIk wandel hetzelfde stuk terug tot aan het ’Sas van Boezinge’ en wandel daar rechtdoor. Blog image
Tijdens de oorlog lag het schutssluiscomplex volop in de frontlinie. Van de lente 1915 tot de zomer 1917, d.i. tussen de Tweede en Derde Slag om Ieper, werd de linkeroever bezet door de geallieerden, de rechteroever door de Duitsers. Tijdens bombardementen werd het sluiscomplex dan ook volledig verwoest. (Wikipedia)

Van hier tot aan het eindpunt is het nog een 2-tal km. Blog image

Mijn info over de wandeling.Blog imageBlog imageBekijk hier het foto-filmpje en download hier het gpx-bestandje.

In de voetsporen van de EnamepatersSeptember 2018

Posted by philke Thu, September 13, 2018 20:03:16

Donderdag 13 september 2018

Mijn wandeling start vandaag aan de ‘Sint-Laurentiuskerk’ van Ename. Blog image Ik volg de wandelknooppunten.Blog image Blog imageNa een kleine 300 meter kom ik al snel aan de ‘Archeologische Site’. Blog imageNa het verlaten van de ‘Archeologische Site’ kom ik aan de ‘Pier’. Ik wandel nu zo’n 2 km langs de ‘Schelde’. Blog imageLangs mijn linkerzijde, de overkant van de ‘Schelde’, zie ik de ‘Sint-Eligiuskerk’ van Eine. Blog imageIk verlaat de weg langs het water en wandel zo een natuurgebied in. Blog imageIk ben ondertussen op het grondgebied van Nederename. Rondom mij zie ik vele mooie dingen. Blog imageAan ‘Spendelos’ wandel ik het ‘Enamebos’ binnen. Blog imageNa het verlaten van het ‘Enamebos’ wandel ik rechtsaf. Ik wandel nu in ‘Blote’, een rare naam voor een straat. Als ik boven op de ‘Kattenberg’ aankom kan ik genieten van een prachtig uitzicht op de ‘Scheldevallei’. Blog imageDaarna gaat het goed naar beneden en wat verder zie ik de ‘Sint-Laurentiuskerk’ opduiken. Ik nader… Blog imageNa 600 meter ben ik echt terug aan mijn beginpunt. Blog image

De curve van de hoogtemeters, afstand en het kaartje.Bekijk hier het foto-filmpje en download hier het gpx-bestandje.

Bissegem-MarkeSeptember 2018

Posted by philke Mon, September 10, 2018 19:01:47

Maandag 10 september 2018

Ik start vandaag mijn wandeling aan de parking van de ‘Rietput’. Ik wandel direct de groene omgeving in aan de ‘Neerbeekhoek’. Blog imageNa een 600 meter bereik ik de Leie. Blog imageAangekomen in de ‘Vrije-Aardstraat’ verlaat ik de Leie en steek ik deze over op de brug langsheen de ‘Driekerkenstraat’. Blog imageIk wandel verder en kom aan het ‘Markebekepad’. Blog imageIk volg het pad tot aan de ‘Vrije Centrumschool’. Aan de ‘Buurtbibliotheek’ ga ik rechtsaf. Via het ‘Van Clépad’ kom ik bij de ‘Kinderboerderij’. Blog imageNa wat linksaf en rechtsaf te wandelen kom ik aan ‘Vannestes Molen’. Blog imageAangekomen in de ‘Cannaertstraat’ wandel ik rechtsaf een pad in. Blog imageIk wandel tot aan de ‘Libel’.Blog imageAan de ‘Bosstraat’ ga ik rechtsaf en kom aan bij een grote vijver en dwars deze. Blog imageAan de ‘Pontforthoeve’ neem ik het ‘Pater Slangenpad’. Na een 200 meter wandel ik rechts af en blijf dit pad volgen tot aan de ‘Don Boscolaan’. Daar ga ik linksaf. Als ik de brug over de ‘E17’ over ben wandel ik linksaf de ‘Keizerstraat’ in. In de bocht (na 250 meter) neem ik links en wandel het ‘Preshoekbos’ binnen. Blog imageAan de ‘Klarenhoek’ aangekomen vervolg ik mijn route in de ‘Watervalstraat’ om wat verder linksaf te wandelen. Blog imageNa een goede 900 meter kom ik terug aan het ‘Markebekepad’ aan. Blog imageWat verder wandel ik op de ‘Markeplaats’ en zie ik de ‘Sint-Brixiuskerk’. Blog imageIk bewonder wat verder een prachtig landhuis in het ‘Blommeghempark’. Blog imageIn de ‘Pontestraat’ ga ik over een spoorweg. Ik volg deze straat niet meer en kom aan in een groene omgeving die met tot aan de Leie brengt.Blog imageDaar aangekomen zie ik het bedrijf ‘Alpro’. Blog imageAan het ‘Struweelpad’ wandel ik rechtsaf, volg dit langs de spoorweg en kom aan in de ‘Leieweg’. Blog imageVia de ‘Aardeweg’ kom ik terug aan de Leie. Aan de ‘Brug van Bissegem-Marke’ ga ik de trappen omhoog. Blog image Aan de ‘Pastoor Sterkxstraat’ ga ik rechtsaf. Aan het zorgcentrum ‘Biezenheem’ zie ik de ‘Sint-Audomaruskerk’ voor het eerst.Blog imageDan weet ik ook dat ik dicht bij de startplaats ben. Na 18,28 km ben ik aangekomen waar ik vertrokken ben.Blog image

Blog imageBekijk hier het foto-filmpje en download hier het gpx-bestandje.

Pionier wandelrouteSeptember 2018

Posted by philke Fri, September 07, 2018 13:09:02

Donderdag 6 september 2018

Ik start mijn wandeling op de parking van de begraafplaats ‘Tyne Cot Cemetery & Memory’. Blog imageIk wandel naar de ‘Tynecotstraat’ om vanaf daar de ‘Pionier wandelroute’ te volgen. Ik wandel linksaf en volg de oude treinroute gedurende 1,5 km tot aan de 'Canadese Frontlijn 1917'.Blog imageDe wandelroute is ook te volgen met volgende bordjes en staat in het teken van WOI. Blog imageHerdenkingsborden informeren over de oorlog van ’14-’18. Het zijn meestal menselijke verhalen die er aan bod komen, zoals dat van prins Maurits van Battenberg die hier in 1914 sneuvelde. Blog imageWandelend door het prachtige ‘Passchendaele Memorial Park’ kom ik voorbij zeven tuintjes in de vorm van een ‘Poppy’.

Wat verder wandel ik voorbij het ‘Memorial Museum Passchendaele 1917’. Blog imageIk kom voorbij de Onze-Lieve-Vrouwekerk, een meesterwerk. Blog imageAls ik aan het gerestaureerde treinstation van Zonnebeke kom ga ik rechtsaf en volg opnieuw de oude treinroute. Blog imageOnderweg wandel ik voorbij de restanten van de Duitse bunkerstelling Flanders I. Blog imageOp het eind van mijn tocht bemerk ik links van mij een grote bomkrater die nu een vijver geworden is. Blog imageEen 100 meter verder ga ik linksaf en kom terug aan de parking waar ik gestart ben. Ik bezoek het ‘Tyne Cot Cemetery & Memory’ die mij hier een aangrijpend oorlogsverhaal verteld… Blog imageBlog imageBlog imageBlog imageBekijk hier het foto-filmpje en download hier het gpx-bestandje.